Przejdź do stopki

                                                   

SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU I WYNIKÓW KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU GMINY LIPINKI NA LATA 2021-2030

Treść

 

Lipinki, 04.03.2022 r.

 

SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU I WYNIKÓW KONSULTACJI SPOŁECZNYCH
PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU GMINY LIPINKI NA LATA 2021-2030

 

1.       Podstawa prawna.

2.       Przedmiot konsultacji społecznych

3.       Podmiot konsultacji społecznych

4.       Cel konsultacji społecznych

5.       Organizacja konsultacji społecznych, w tym terminy i wykorzystane formy konsultacji

6.       Przebieg i podsumowanie konsultacji społecznych

 

1.       Podstawa prawna

Konsultacje prowadzono na podstawie Uchwały Nr XXV/218/2021 Rady Gminy Lipinki z dnia 12 maja 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia projektu Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030 pn. „Lipinki 2030” oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii, w tym trybu konsultacji oraz Uchwały Nr XXXIII/264/2021 rady Gminy Lipinki z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/218/2021 Rady Gminy Lipinki z dnia 12 maja 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia projektu Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030 pn. „Lipinki 2030” oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii, w tym trybu konsultacji

 

2.       Przedmiot konsultacji społecznych

Przedmiotem prowadzonych konsultacji społecznych był projekt Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030 pn. „Lipinki 2030”.

 

3.       Podmiot konsultacji społecznych

Projekt Strategii Rozwoju Gminy  Lipinki na lata 2021-2030 podlegał konsultacjom:

1) z mieszkańcami gminy Lipinki,

2) z lokalnymi partnerami społecznymi i gospodarczymi, w szczególności z działającymi na terenie gminy Lipinki organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorcami,

3) z sąsiednimi gminami, a także z ich związkami,

4) z Dyrektorem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Rzeszowie – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

 

 

 

4.       Cel konsultacji społecznych

Celem konsultacji społecznych było zapoznanie mieszkańców z projektem Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030 oraz poznanie opinii, zebranie uwag i propozycji zmian w zakresie projektu tegoż dokumentu.

 

5.       Organizacja konsultacji społecznych, w tym terminy i wykorzystane formy konsultacji

Zarządzenie Nr 162/2021 Wójta Gminy Lipinki w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030 pn. „Lipinki 2030”zostało wydane dnia 22 grudnia 2021 r. Informacja o konsultacjach, terminie i sposobie przekazywania uwag do projektu strategii oraz terminie i miejscu spotkań konsultacyjnych, zgodnie z założeniami określonymi w zarządzeniu, wraz z dokumentacją dotycząca przedmiotu konsultacji, była dostępna od dnia 22 grudnia 2021 r.:

1) na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy Lipinki,

2) na stronie internetowej gminy https://www.gminalipinki.pl/

3) w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Lipinki.

Konsultacje były prowadzone w terminie od 29 grudnia 2021 r. do 2 lutego 2022 r. Konsultacje realizowano w następujących formach:

1. Zamieszczenia projektu Strategii wraz z formularzem zgłaszania uwag, opinii i  wniosków na stronie internetowej gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej.

2. Spotkania konsultacyjnego, umożliwiającego omówienie głównych założeń projektu, a także przedstawienie uwag, opinii i propozycji, które odbyło się w dniu 10 stycznia 2022 r. o godz. 13.00 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Lipinki.

3. Zbierania uwag w postaci papierowej i elektronicznej, z wykorzystaniem formularza imiennego wyrażania opinii lub złożenia uwag.

Wypełnione formularze można było dostarczyć:

• drogą elektroniczną na adres: urzad@gminalipinki.pl

• drogą korespondencyjną na adres: Urząd Gminy Lipinki, 38 – 305 Lipinki 53

• bezpośrednio do sekretariatu: Urząd Gminy Lipinki, 38 – 305 Lipinki 53, pok. nr 1

• bezpośrednio do Referatu Budownictwa i Inwestycji, 38 – 305 Lipinki 53, pok. nr 14

 

4. Zbierania uwag ustnych w Referacie Budownictwa i Inwestycji pok. Nr 14 w godzinach pracy Urzędu.

Projekt oraz formularz konsultacyjny dostępny był:

• w Sekretariacie Urzędu Gminy Lipinki, 38 — 305 Lipinki 53, pok. nr 1

• w Referacie Budownictwa i Inwestycji, 38 — 305 Lipinki 53, pok. nr 14

• na stronie internetowej Urzędu Gminy Lipinki pod adresem http://www.gminalipinki.pl

• w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Lipinki.

 

Osobą odpowiedzialną za przygotowanie i przeprowadzenie konsultacji społecznych była Beata Gucwa, Urząd Gminy Lipinki, tel. (13) 44 77 021 wew. 37, e-mail: urzad@gminalipinki.pl.

 

6.       Przebieg i podsumowanie społecznych

W całym okresie trwania konsultacji mieszkańcy mieli możliwość zgłaszania uwag do projektu Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030.Wpłynęły:

·         pisemne uwagi przedstawione przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Rzeszowie.

·         Uwagi uczestników spotkania konsultacyjnego.

·         Uwagi zgłoszone poprzez formularz konsultacyjny.

Szczegółowe zestawienie uwag wraz z informacją o wynikach konsultacji i z uzasadnieniem uwzględnienia lub braku uwzględnienia poszczególnych uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji zawiera tabela nr 1. Dokonano również autopoprawek.

 

Samorząd gminy Lipinki na czele z Wójtem Gminy Lipinki składa serdecznie podziękowania za Państwa zaangażowanie w proces opracowania i konsultacji projektu Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030.

 

 


Tabela 1. Podsumowanie uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych wraz z rozstrzygnięciem.

Data wpływu

Interesariusz

Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga

Treść uwagi

Uzasadnienie wnioskodawcy

Rozstrzygnięcie/stanowisko gminy

10.01.2022

Mieszkaniec Gminy Lipinki

II.1. Wnioski z Diagnozy sytuacji społecznej – str. 13

„…W 2020 roku w Gminie Lipinki oddano do użytku 19 mieszkań…”

Powinno raczej być „budynków mieszkalnych”

W Strategii uwzględniono uwagę i wprowadzono zapis: „W 2020 roku w Gminie Lipinki oddano do użytku 19 budynków mieszkalnych”.

10.01.2022

Mieszkaniec Gminy Lipinki

II.3. Wnioski z Diagnozy sytuacji przestrzennej – str. 21

„…Na terenie gminy działają dwie oczyszczalnie ścieków w miejscowościach Lipinki i Kryg…”

Oczyszczalnia ścieków znajduje się w Lipinkach (przysiółek Lipa).

W Strategii uwzględniono uwagę i wprowadzono zapis: „Na terenie gminy działają dwie oczyszczalnie ścieków: w Lipinkach i Wójtowej.”

10.01.2022

Mieszkaniec Gminy Lipinki

VII Ramy finansowe i źródła finansowania str. 69

„…katalog środków publicznych: nieunijne fundusze międzynarodowe, np. Fundusze Norweskie”

Czy Gmina Lipinki może się o nie starać?

Ponieważ jednostki samorządu terytorialnego mogą starać się o Fundusze Norweskie postanowiono pozostawić ten zapis.

07.02.2022

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Rzeszowie

 

W odpowiedzi na pismo otrzymane drogą elektroniczną w dniu 03.01.2022 r. w sprawie wyrażenia opinii do projektu Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030, w związku z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057), Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Rzeszowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie informuje:

Gmina Lipinki, której dotyczy przywołana na wstępie Strategia Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030 (dalej Strategia) znajduje się w całości w regionie wodnym Górnej-Wschodniej Wisły, który zgodnie z 5 17 pkt 8 załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie (Dz. U. z 2017 r., poz. 2506), leży w obszarze działania Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z siedzibą w Rzeszowie.

Zgodnie z art. 166 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. 2021, poz. 2233 z późn. zm.), w celu zapewnienia ochrony ludności i mienia przed powodzią, m.in. w strategii rozwoju gminy uwzględnia się tzw. Obszary szczególnego zagrożenia powodzią. W przedłożonym do zaopiniowania dokumencie, zawarto odpowiednie zapisy dotyczące obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, o których jest mowa w art. 16 pkt 34 ustawy Prawo wodne oraz o ograniczeniach w zagospodarowaniu tych obszarów, wynikające z ww. ustawy.

Zasięg obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, zgodnie z art. 171 ust. 1 ustawy Prawo wodne, jest wyznaczany na mapach zagrożenia i ryzyka powodziowego, które są cyklicznie, co 6 lat aktualizowane, na podstawie art. 171 ust. 8 tej ustawy. Obecnie obowiązują mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego, zaktualizowane w ramach Il cyklu planistycznego. Zaktualizowane mapy zostały zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska i Klimatu w dniu 22 października 2020 r. Mapy w wersji kartograficznej w formacie pdf dostępne są pod adresem: http://mapy.isok.gov.pl.

Dodatkowo Zgodnie z Planem Zarządzania Ryzykiem Powodziowym (PZRP) oraz z projektem aktualizacji PZRP na terenie gminy Lipinki nie przewiduje się realizacji inwestycji o charakterze przeciwpowodziowym.

Równocześnie informujemy, że w Programie Planowanych Inwestycji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie nie zostały ujęte inwestycje zlokalizowane na obszarze Gminy Lipinki, a tut. Zarząd w chwili obecnej nie realizuje oraz nie przygotowuje realizacji inwestycji przeciwpowodziowych na obszarze Gminy Lipinki.

W projekcie strategii nie odniesiono się do Planu Przeciwdziałania Skutkom Suszy (PPSS). W związku z powyższym należałoby wymienić rekomendowane działania minimalizujące skutki suszy w odniesieniu do obszaru Gminy Lipinki, wskazać stopień zagrożenia suszą rolniczą, hydrogeologiczną dla obszaru gminy.

Na podstawie diagnozy aktualnego stanu Gminy Lipinki, jej sytuacji gospodarczej, społecznej i przestrzennej oraz uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych, a także dążąc do osiągnięcia stanu Gminy opisanego w wizji rozwoju określono następujące cele strategiczne, m.in. tj..

Cel strategiczny 1: Wysoki poziom aktywności społecznej oraz zaspokojenia potrzeb społecznych mieszkańców (cel operacyjny: Poprawa bezpieczeństwa i komfortu zamieszkania na terenie Gminy, kierunki działań m.in.: współpraca z administracją centralną i regionalną w celu rozbudowy i utrzymania systemu zabezpieczenia przeciwpowodziowego poprzez monitorowanie stanu zabezpieczeń przeciwpowodziowych oraz prowadzenie wspólnych działań mających na celu ich rozbudowę i modernizację, ochrona mieszkańców przed skutkami powodzi i podtopień, cel operacyjny: Podnoszenie jakości usług komunalnych, kierunki działań m. in.: podniesienie standardu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, zgodnie ze zobowiązaniami wynikającymi z ustalonych norm krajowych i dyrektyw unijnych, wsparcie dla gospodarki osadami ściekowymi, zamykanie i rekultywacja składowisk niespełniających wymagań i norm ochrony środowiska).

Cel strategiczny 2: Wzrost aktywności gospodarczej z zachowaniem zasad ochrony środowiska (cel operacyjny: Ochrona środowiska i adaptacja do zmian klimatu, kierunki działań m.in.: promowanie wśród mieszkańców małej retencji oraz gromadzenia wody opadowej, cel operacyjny: Dostosowanie infrastruktury społecznej oraz przestrzeni publicznych do potrzeb różnych grup społecznych, kierunki działań m. in.: budowa i modernizacja infrastruktury drogowej, budowa lub modernizacja infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w tym oczyszczalni, inwestycje w sferze gospodarki odpadami w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z ochrony środowiska określonymi normami krajowymi i dyrektywami unijnymi).

Cel strategiczny 3: Rozwój turystyki i rekreacji (cel operacyjny: Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele rekreacyjne i turystyczne, kierunki działań m.in.: budowa i rozbudowa małej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej (ścieżki pieszo-rowerowe, wiaty przystankowe, siłownie zewnętrzne, place zabaw), rozbudowa sieci ścieżek rowerowych i infrastruktury rowerowej.

Ponadto kluczowymi inwestycjami z zakresu gospodarki wodno-ściekowej będą: modernizacja i rozbudowa sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej czy budowa lub modernizacja oczyszczalni ścieków. Ponadto na główne kierunki rozwoju gminy Lipinki składają się także modernizacja i budowa zabezpieczeń przeciwpowodziowych oraz urządzeń przeciwpowodziowych w celu uregulowania stosunków wodnych.

Ww. działania, obejmujące w szczególności rozbudowę sieci kanalizacyjnej, modernizację oczyszczalni ścieków oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowe, to zamierzenia łączące potrzeby lokalnych społeczności oraz ochronę środowiska, głównie gruntowo—wodnego. Należy jednakże zaznaczyć, że dopuszczalność realizacji ww. zadań, w tym obejmujących inwestycje z zakresu infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, będzie musiała zostać potwierdzona odpowiednimi procedurami administracyjnymi dla konkretnego przedsięwzięcia, w tym pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (poza przedsięwzięciami zwolnionymi z obowiązku uzyskania takiej decyzji).

Zgodnie z art. 326 ust. 1 ustawy Prawo wodne, ustalenia dokumentów planistycznych, o których mowa w art. 315 pkt 1-3 w/w ustawy uwzględnia się w strategii rozwoju gminy.

Reasumując w wyniku dokonanej analizy Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Rzeszowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, opiniuje pozytywnie przedłożony dokument Strategii Rozwoju Gminy Lipinki, natomiast w związku z brakiem informacji na temat Planu Przeciwdziałania Skutkom Suszy rekomenduje uzupełnienie strategii w podniesionej kwestii.

Wszystkie uwagi zostały wdrożone do Strategii Rozwoju Gminy Lipinki na lata 2021-2030.

Uwagi zgłoszone w czasie spotkania konsultacyjnego w dniu 10.01.2022

 

II.1. Wnioski z diagnozy sytuacji społecznej – str. 10

W strategii powinien znaleźć się zapis o rozbudowie przedszkola w Lipinkach

W Strategii uwzględniono uwagę i wprowadzono zapis:W czasie tworzenia niniejszego dokumentu w Lipinkach trwały prace przy rozbudowie tamtejszego przedszkola (jest to jedno z najważniejszych zadań, które realizuje gmina).

Uwagi zgłoszone w czasie spotkania konsultacyjnego w dniu 10.01.2022

 

II.1. Wnioski z diagnozy sytuacji społecznej – str. 14

Wśród wymienionych organizacji społecznych powinien znaleźć się Klub Honorowych Dawców Krwi.

W Strategii uwzględniono uwagę i wprowadzono zapis:Na terenie Gminy działa wiele organizacji społecznych, które mają na celu promowanie zdrowego trybu życia, aktywności fizycznej, działalność kulturalną, wspieranie dzieci szczególnie uzdolnionych oraz pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej. Wśród tych organizacji znajdują się: Ludowy Klub Sportowy „WÓJTOWA” z siedzibą w Wójtowej, Ludowy Klub Sportowy "NAFTA" KRYG z siedzibą w Krygu, Uczniowski Klub Sportowy „Błyskawica” przy SP w Krygu, Ludowy, Uczniowski Klub Sportowy „LIPINKI” z siedzibą w Lipinkach, Lokalna Fundacja, Oświatowa przy Szkole Podstawowej im. ks. Jana Patrzyka w Lipinkach, Stowarzyszenie Kobiet Wsi Kryg, Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Lipińskiej „Jastrzębiec”, Stowarzyszenie Trzeźwościowe „Wolność i Miłość” Diecezji Rzeszowskiej z siedzibą w Rzeszowie, Stowarzyszenie NOWA PERSPEKTYWA z siedzibą w Bieczu oraz Klub Honorowych Dawców Krwi PCK w Lipinkach.”

Uwagi zgłoszone w czasie spotkania konsultacyjnego w dniu 10.01.2022

 

III.2. Operacjonalizacja celów strategicznych w wymiarze społecznym – str. 25

W Strategii powinien się znaleźć zapis dotyczący tworzenia przejść dla pieszych, w celu zwiększenia bezpieczeństwa

W Strategii uwzględniono uwagę i wprowadzono zapis w kierunkach działań (cel operacyjny „Poprawa bezpieczeństwa i komfortu zamieszkania na terenie Gminy”): „Tworzenie miejsc parkingowych, przejść dla pieszych, budowa chodników oraz infrastruktury zwalniającej”

Uwagi zgłoszone w czasie spotkania konsultacyjnego w dniu 10.01.2022

 

III.2. Operacjonalizacja celów strategicznych w wymiarze społecznym – str. 26

W Strategii powinien się znaleźć zapis dotyczący budowy obiektów przedszkolnych

W Strategii uwzględniono uwagę i wprowadzono zapis w kierunkach działań (cel operacyjny „Rozwój usług edukacyjnych”): „Budowa/rozbudowa/modernizacja obiektów przedszkolnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą”

Uwagi zgłoszone w czasie spotkania konsultacyjnego w dniu 10.01.2022

 

III.2. Operacjonalizacja celów strategicznych w wymiarze społecznym – str. 32

W Strategii powinien się znaleźć zapis dotyczący modernizacji i przebudowy oczyszczalni ścieków

W Strategii uwzględniono uwagę i wprowadzono zapis w kierunkach działań (cel operacyjny „Podnoszenie jakości usług komunalnych”): „Przebudowa i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Wójtowej i w Lipinkach.”

Uwagi zgłoszone w czasie spotkania konsultacyjnego w dniu 10.01.2022

 

III.24 Operacjonalizacja celów strategicznych w wymiarze przestrzennym – str. 40

W Strategii powinien się znaleźć zapis dotyczący rewitalizacji centrów miejscowości

W Strategii uwzględniono uwagę i wprowadzono zapis w kierunkach działań (cel operacyjny „Dbałość o krajobraz Gminy, estetykę i ład przestrzenny”): „Rewitalizacja centrów miejscowości”

 

Autopoprawki

Cały dokument

Zmiany edycyjno-redaktorskie, drobne uzupełnienia i modyfikacje tekstu bez wpływu na treści merytoryczne.